Werkt merchandising echt?

Wanneer je een eigen zaakje of zelfs een groot bedrijf start, is het allerbelangrijkste dat er steeds nieuwe klanten blijven binnen stromen. Voor positieve naamsbekendheid zorgen, is dan ook een werkpunt dat nooit van je takenlijstje zal verdwijnen. Er zijn tal van manieren om nieuwe klanten te werven. Denk hierbij maar aan promoties, flyers, spandoeken en online advertisement. Maar werkt al deze merchandising wel? Of is het een handige manier van andere zelfstandigen om je snel wat geld afhandig te maken?

Meest efficiënte reclame

De meest efficiënte reclame, daar zorg je zelf voor. Dit doe je namelijk door ervoor te zorgen dat je klanten tevreden zijn over je dienstverlening. Dat is logisch; tevreden klanten komen terug én trekken nieuwe klanten aan. Mond-tot-mondreclame is echt een niet te onderschatten manier om je bedrijf positief in de verf te zetten. Je kunt je tevreden klanten aanmoedigen om een positieve review over je bedrijf op social media te plaatsen of hun toestemming vragen om hun positieve ervaringen op je website neer te mogen schrijven.

Reclame met een toekomstvisie

Er is veel onderzoek gedaan naar het effect van merchandising op kinderen en volwassenen. Daaruit is gebleken dat het herkennen van een bepaald logo ervoor zorgt dat mensen, ook op latere leeftijd, meer geneigd zijn om hun aankopen te doen bij het bedrijf met het gekende logo. Wanneer je dus merchandising producten wil gaan uitdelen aan je klanten, denk dan ook toekomstgericht en vergeet de allerkleinsten niet. Kinderen hebben namelijk veel invloed op het koopgedrag van hun ouders, en hebben binnen een aantal jaar ook zelf de middelen om bij jou iets te komen aankopen. Laat het logo van je bedrijf dus niet enkel afprinten op balpennen en USB-sticks, maar ook op sleutelhangers, knuffeldiertjes, ballonnen of kleurpotloden.

Gratis reclame (of toch bijna)

Door je klanten iets cadeau te geven, doe je hun altijd een plezier. Zelfs door hen alleen maar het idee te geven dat ze iets gratis kunnen krijgen of winnen, zorg je al voor naamsbekendheid en een positieve connotatie voor je bedrijf. Organiseer dus van tijd tot tijd een giveaway, waarbij mensen je online aankondiging ook zelf moeten verspreiden op hun social media om kans te maken op de prijs. Op deze manier krijgt je bedrijf snel veel naamsbekendheid. Bovendien is de kans groot dat je reeds bestaande klanten, potentiële klanten met een soortgelijk profiel in hun vriendenkring hebben zitten. Deze trek je ook aan door je klanten zelf in te laten staan voor de verspreiding van je giveaway.

Wijd verspreide reclame

Wanneer je wil dat je bedrijf verder gekend is dan alleen in je eigen regio, zul je hier wat geld in moeten investeren. Je kunt Google betalen om ervoor te zorgen dat je bedrijf hoger in de zoekrankings terecht komt, maar dat is meteen een grote investering. Misschien kun je ook mensen met reclame voor je bedrijf op hun wagen laten rondrijden? Adverteren via social media? Ook het sponsoren van activiteiten kan ervoor zorgen dat je bedrijf meer naamsbekendheid krijgt.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here