Skip to content Skip to sidebar Skip to footer

Online ondernemerschap: de opties

ondernemersschap

De wereld is digitaal geworden en de werkwereld daarmee ook. Online werken, ondernemen en verkopen zijn belangrijke onderdelen van bedrijven geworden. Het grote voordeel van online bedrijven is dat ze bedrijfs- of kantoorruimte besparen. Dit maakt een online ondernemerschap een stuk duurzamer. Er zijn verschillende manieren om online een onderneming te beginnen of om jouw onderneming te digitaliseren. Hier volgen een paar manieren.

Bedrijfswebsite

Allereerst is het hebben van een (mooie) website een goed visitekaartje voor elk bedrijf. Iedereen die zoekt naar een bepaalde dienst of service zoekt op internet in plaats van bij de buren. Vindbaar zijn op het web is daarom erg belangrijk. Vindbaar zijn houdt in dat je website makkelijk te vinden is, maar ook dat de belangrijke informatie over jouw bedrijf makkelijk vindbaar is op je website. Dit is ook een eis van de overheid. Deze eist dat de gegevens van het bedrijf duidelijk vermeld moeten worden.
De aankleding van je website zegt veel over hoe je als bedrijf gezien wordt, dus het is verstandig daar wat moeite in te steken. Je kunt zelf een website zelf bouwen met gebruiksvriendelijke software, maar je kunt ook een website laten bouwen door een professional. Het uitbesteden van het bouwen van je website heeft natuurlijk een prijskaartje maar zorgt wel voor een professioneel ogende website.

Verkoop

Veel mensen kopen hun producten liever online. Dit brengt zowel voor- als nadelen voor onlineondernemingen. Voordeel is dat mensen geïnteresseerd zijn in onlineproducten. Maar het nadeel is dat online kopers heel makkelijk veel websites bij langs kunnen gaan zonder direct te kopen. Als je de statistieken van je website bekijkt kan het zijn dat je wel veel bezoekers krijgt maar dat betekent niet direct dat deze ook daadwerkelijk wat kopen. Het kost tijd en goede marketing om naamsbekendheid te krijgen.

Ook is het belangrijk om goed in te spelen op de markt. Je website moet niet de dertiende in een dozijn zijn. Je wilt niet dat mensen jouw website zien als een van de vele waar langs gescrold wordt. Jouw website moet iets anders hebben. Denk bijvoorbeeld aan het product wat je aanbiedt. Zoek bijvoorbeeld een product wat nog niet veel verkocht wordt online, of waar veel vraag naar is. Of zorg ervoor dat het product wat jij aanbiedt net wat anders is dan de andere producten. Kijk waar vraag naar is en promoot dat. Probeer jouw website eruit te laten springen.

Voor het verkopen van producten kun je ook gebruik maken van al bestaande veiling websites zoals Marktplaats. Deze websites hebben al veel naamsbekendheid en trekken daardoor veel bezoekers. Hierdoor hoef je het proces van het opbouwen van naambekendheid niet meer door te gaan terwijl je wel je eigen producten verkoopt. Het is misschien minder persoonlijk dan een eigen website, maar wel praktisch.