zakelijk gebruik social media

Je hebt een onderneming en de bijhorende webshop staat ook online. Je hebt een aantrekkelijke en dynamische homepage, mooie afbeeldingen en je website vertelt het verhaal van je onderneming. Bovendien is die gebruiksvriendelijk en begrijpelijk voor iedereen. Toch blijft het aantal bezoekers beduidend laag. Wat is er aan de hand?

Neem klanten bij de (virtuele) hand

Als mensen niet weten dat je webshop bestaat, zullen ze ook de weg ernaartoe niet vinden. Logisch, maar we vergeten het weleens. Je moet je potentiële klanten de weg wijzen. Neem ze bij de virtuele hand en begeleid ze. Je moet ze in de richting van je website duwen en ze laten zien wat jij hun te bieden hebt. Maar hoe doe je dat? Om te beginnen doe je eerst onderzoek naar je doelgroep. Wie wil ik bereiken? Op welke manier doe ik dat? Waar vind ik potentiële klanten? Dat kan online of offline zijn. De laatste jaren boomt de online wereld, maar dat wil niet zeggen dat offline marketing dood is. Je hoeft niet alleen te focussen op online marketing, want met een aantrekkelijke flyer in de supermarkt of koffiebar in de buurt kan je evengoed bezoekers naar je webshop trekken.

Hoe zit het met je socials?

Socialemediakanalen zijn ideaal om je doelgroep rechtstreeks aan te spreken. De algoritmes durven wel eens veranderen, maar toch zijn deze media een godsgeschenk voor bedrijven. Ze zijn gemakkelijk in gebruik en je hoeft er niet veel geld aan te hangen. De mogelijkheden zijn legio. Afhankelijk van je doelgroep kan je kiezen voor Facebook, Instagram, LinkedIn, WhatsApp of TikTok. Deze kanalen brengen je makkelijk in contact met de doelgroep die je wil bereiken. Je post regelmatig leuke posts op je profiel en toont wat je te bieden hebt. Je volgers krijgen dan herhaaldelijk info over jouw merk en de producten die je aanbiedt in hun feed en dat leidt hen misschien naar je website.

Je kan er ook voor kiezen om te adverteren op sociale media. Door te betalen voor reclame op dergelijke kanalen kan je heel gericht targetten naar de ideale klant? Zo probeer je meer volgers aan te trekken en je bereik te vergroten. Vervolgens spreek je nieuwe potentiële klanten en leid je ze naar je webshop. Probeer ook te achterhalen wat dé triggers zijn om je doelgroep te verleiden tot een bezoek aan je webshop. Betaalt je doelgroep liefst achteraf met bijvoorbeeld AfterPay? Dan is het een goed idee om die betaalmethode aan te bieden op je webshop en daarover te communiceren via sociale media.

Pak dus uit met je troeven: lever je gratis aan huis, kunnen klanten op jouw webshop  achteraf betalen of loopt er momenteel een knallende actie?  Zorg dan ook dat je hiermee naar buiten komt. Socialemediakanalen zijn hiervoor een ideaal communicatiemiddel.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here