Skip to content Skip to sidebar Skip to footer

Een moto kopen en besparen: tweedehands of importeren?

man bij nieuwe motor

Wil je een motor kopen zonder al te diep in je geldbuidel te tasten? Dan kom je al snel uit bij een tweedehandsmoto. Zeker als je bij een professionele verkoper koopt, heb je bij zo’n tweedehandsexemplaren heel wat garanties. Je kan ook besparen door een moto uit het buitenland te importeren, maar dan krijg je wel met heel wat administratie en vaak ook met extra kosten te maken.

Een tweedehandsmoto kopen in België

Een van de beste manieren om te besparen op de aankoop van een moto is door te kiezen voor een motor occasion. Eenmaal een moto uit de garage rolt en niet langer nieuw is, begint de verkoopprijs ervan pijlsnel te zakken. Dat is ook het geval als een moto een beperkt aantal kilometers op de teller heeft staan en altijd goed is onderhouden. Wel is het belangrijk dat je koopt bij een gespecialiseerde verkoper die de moto op tientallen punten heeft gecontroleerd. Je kan dit uiteraard ook zelf laten doen door je huisgaragist.

Als je als consument bij een professionele verkoper koopt, heb je hoe dan ook steeds recht op een garantieperiode van minstens een jaar. Als hier geen afspraken over zijn gemaakt of er een minder lange garantieperiode is afgesproken, heb je zelfs recht op twee jaar garantie. Dat is wettelijk zo geregeld in ons land. Bij een particuliere verkoper heb je geen recht op een wettelijke garantie.

Een moto importeren uit het buitenland

Er zijn natuurlijk verschillende redenen waarom je in het buitenland op zoek gaat naar een moto, bijvoorbeeld omdat het model simpelweg niet wordt verkocht in België. Maar het buitenland is over het algemeen ook een stuk goedkoper. Je moet dan wel de moto importeren en dat heeft soms veel voeten in de aarde. Je kan heel wat geld besparen, maar de regels zijn behoorlijk complex.

Moto importeren uit een EU-land

Als je een moto overbrengt vanuit een ander EU-land, is het de vraag of de moto over een Europese typegoedkeuring beschikt en of het ingeschreven is. Indien dat het geval is, kan het met het buitenlandse kentekenbewijs en een vignet E705 rechtstreeks bij de DIV worden ingeschreven. Als de moto echter geen typegoedkeuring heeft, maar wel is ingeschreven in het EU-land, moet je een validatiecertificaat aanvragen en pas nadien kan je het laten inschrijven bij de DIV.

Ons advies: kies niet voor een moto zonder Europese typegoedkeuring die niet is ingeschreven. België heeft namelijk geen erkende technische dienst om een goedkeuringsprocedure uit te voeren. Wanneer de motor ouder is dan 10 oktober 1974 zijn de regels wel soepeler, dan is er namelijk geen goedkeuring van toepassing.

Moto importeren uit een niet-EU-land

Als je een moto overbrengt uit een niet-EU-land, bijvoorbeeld uit het Verenigd Koninkrijk, is de procedure nog complexer. Niet elk voertuig kan bovendien met succes worden ingevoerd. Het is belangrijk om hier vooraf advies over in te winnen.

In ieder geval moet je het voertuig laten inklaren bij de douane, invoerrechten betalen, btw betalen, het voertuig technisch laten keuren en het bij de DIV inschrijven. Je krijgt met andere woorden te maken met veel technische formaliteiten en extra kosten. Het btw-tarief bedraagt 21% en de invoerrechten zijn afhankelijk van de cilinderinhoud. Bij een cilinderinhoud van minder dan 250 cm³ betaal je 8% invoerrechten, in het andere geval is het 6%. Voor oldtimers geldt een uitzondering: dan betaal je geen invoerrechten en slechts 6% btw.