Wanneer je net afgestudeerd bent, komt er vaak een heleboel op je af. Dit houdt in dat je op zoek moet gaan naar een job. De zoektocht naar een job verloopt niet altijd even gemakkelijk. Je moet solliciteren, jobs vergelijken, gesprekken enz.… Maar wanneer je net afgestudeerd bent, hoe weet je dan welk job écht bij je past? Niet alleen de centen zijn belangrijk, het is de bedoeling dat je je werk graag doet en er voldoende voldoening uithaalt.
Lees de job omschrijvingen
Je moet ergens beginnen wanneer je op zoek gaat naar je eerste job. Vaak begin je dan met websites zoals VDAB of interimkantoren. Wanneer je op zoek gaat naar een job is het niet alleen de bedoeling om af te gaan op de titel van de job, maar de omschrijving van de job ook echt te lezen. Spreekt de functie in de titel je aan? Gaat het om een contract van bepaalde of onbepaalde duur, wat natuurlijk niet onbelangrijk is. Waar is het bedrijf gelegen? Dichtbij huis of wat verder weg? Let ook even op de schrijfstijl van de jobaanbieding. Je moet natuurlijk hierop niet beslissen of je gaat solliciteren of niet, maar vaak zegt het al wel veel over een bedrijf.
Beantwoord jij aan het profiel?
Zoeken naar een job gaat langs twee kanten. In de eerste plaats is het belangrijk dat de job iets voor jou is en dat je tevreden bent over je job? Langs de andere kant moet je ook afwegen of jij wel de geschikte persoon zou zijn voor de job. Kijk dus naar de opleiding die vereist is en of er werkervaring gevraagd wordt. Is er talenkennis nodig voor deze functie en wat zijn andere criteria? Moet je bijvoorbeeld in het bezit zijn van een rijbewijs of vereist de job bepaalde specifieke expertise? Wanneer je niet aan de vereisten voldoet, heeft het weinig zin om voor die job te solliciteren. Vaak geven ze mensen voorrang die wel aan de wensen van het bedrijf voldoen.
Beslis op basis van de job omschrijving
Je moet natuurlijk ooit een beslissing maken. Best is dat je de omschrijvingen van functies die jou aanspreken nog eens goed doorneemt en gaat vergelijken. Weeg voor- en nadelen tegenover elkaar af en doe dit voor verschillende bedrijven. Op die manier kan je al een selectie maken van de jobs die je wel en niet zou willen uitvoeren. Belangrijk is ook om wat meer op te zoeken over de bedrijven. Kan je je vinden in hun waarden en heb je interesse in de bedrijven? Wanneer jij je voor die selectie aan bedrijven ziet werken, dan is de keuze gemaakt!
Solliciteren is de boodschap
Daarna volgt solliciteren. Begin aan je CV en motivatiebrief en maak een lijstje met jouw sterke en zwakke punten. Dit is een vraag die sowieso op elk sollicitatiegesprek terugkomt. Som voor jezelf ook op op welke vlakken je aan het gewenste profiel voldoet en op welke vlakken niet. Zo ben je goed voorbereid op het gesprek!
Succes met de zoektocht naar jouw eerste job!