Als grote of kleine ondernemer heb je vast al begrepen dat je niet meer zonder sociale media kunt om je bedrijf bekend en populair te maken. Allereerst is een website bijna onmisbaar. Veel bedrijven voegen hier ook een webshop aan toe om online aankopen te stimuleren. Ook een Facebookpagina kan handig zijn, al is dit concept al een beetje verouderd. Tegenwoordig is het dan ook heel belangrijk om een Instagram-account te maken van jouw bedrijfje. Hier lees je enkele tips om meer volgers, en dus ook meer potentiële klanten, te kunnen lokken.
Laat weten wie je bent
Zeker wanneer je een klein bedrijfje runt, in welke sector dan ook, is het altijd goed om jezelf voor te stellen aan je klanten. Door volgers te vertellen wie je bent, maak je de afstand tussen jou en je potentiële klanten wat kleiner. Omdat mensen de indruk hebben dat ze weten wie je bent, zijn ze meer geneigd om producten van jou aan te kopen. Vertellen over jezelf, kan je doen via een kort filmpje. Vertel wie je bent en waarom je je bedrijf gestart bent, maar hou het vooral luchtig en humoristisch.
Boeiend fotomateriaal
Verder is het belangrijk om regelmatig iets nieuws te posten op je account. Dat kunnen foto’s, reels of ‘verhalen’ zijn. Je kunt zo bijvoorbeeld laten zien hoe een doorsnee werkdag er voor jou uitziet, nieuwe producten promoten of een toepassing laten zien van datgene wat je verkoopt.
Maak connectie met je volgers
Mensen waarderen het wanneer ze persoonlijk contact met je kunnen maken. Beantwoord dus hun vragen of reageer (op een fijne manier) op hun bedenkingen. Het kan ook een optie zijn om de mening van je volgers te vragen over bepaalde onderwerpen, of om een poll te organiseren om te kijken waar de meeste van je volgers in geïnteresseerd zijn.
Tips to go
Korte weetjes en “lifehacks” zijn goede manieren om je volgers aan te spreken en om nieuwe volgers te lokken. Je linkt deze tips en weetjes best aan de inhoud van jouw bedrijf. Verkoop je bakproducten? Geef dan enkele goede baktips mee. Maak je juwelen? Laat dan zien hoe je deze sieraden het best kan onderhouden en hoe je ze kan combineren. Zulke tips worden vaak bekeken, gewaardeerd, onthouden én voortverteld. Je kunt er dus veel klanten mee winnen.
Cadeautjes
Iedereen wordt blij van cadeautjes, jouw klanten dus ook. Natuurlijk hoef je niet zomaar geschenkjes weg te geven. Het is de bedoeling dat je extra klanten naar jouw pagina kunt lokken, en je bedrijf zo meer bekendheid kan verwerven. Link je giveaway dus aan het delen van één van jouw posts op de Instagram-account van je volgers en/of op hun Facebookpagina. Op deze manier krijg je meteen een pak meer views, die je sowieso extra volgers zullen opleveren. Voel je niet geremd om veel bombarie te maken rond je giveaway; de uiteindelijke winnaar zal zich zo nog belangrijker voelen, en jij maakt er meteen extra reclame mee.